Skip to main content

15 JAAR VASUMA EYEWEAR

Het Zweedse brillenmerk Vasuma Eyewear werd in 2007 opgericht door drie vrienden, t.w. Jan VAna, Steffen SUndelius en Lars MAlmsten. Jan, Steffen en Lars kwamen met elkaar in contact in 2001. Steffen en Lars werkten na hun studie Bedrijfskunde, Communicatie en Marketing bij hetzelfde interieurontwerpbedrijf. Jan en Lars (studie Vormgeving) zaten op dezelfde gym club. Al snel ontdekten ze dat ze dezelfde interesses hadden: muziek, design, mode en ondernemerschap. En zo ontstond de behoefte om samen een alternatief brillenmerk te gaan creëren om de traditionele labelmerken uit te dagen.

Stockholm
Vasuma is gevestigd in het hart van Stockholm (Old Town Island). Magazijn, showroom en kantoor passen alle in het vier verdiepingen hoge 15e-eeuwse herenhuis op slechts een steenworp afstand van het Zweedse Koninklijke Paleis. De collectie is geïnspireerd op de popcultuur en creatieve energie die uit Stockholm zelf komt: muziek, kunst, cultuur, mensen en het leven zelf. Sinds de start werkt Vasuma samen met modemerken en ontwerpers om een gemeenschappelijke co-branding te creëren. Vooral met Scandinavische merken en
artiesten als HOPE, Lagom, Deadwood Leather en Carin Wester.

Milieuvriendelijk
De geavanceerde ontwerpen zijn beïnvloed door de vintage modellen van de jaren ’50 en ’60 en hebben een moderne touch. Bij de meeste monturen wordt gebruik gemaakt van de formule ‘M49’ van Mazzucchelli, met als voordeel dat ze zowel bio gebaseerd als biologisch afbreekbaar zijn. De grondstof voor de metalen frames wordt gekocht bij de allerbeste bedrijven in de markt, zoals het Zweedse Sandvik. Bij elke stap van de productiecyclus wordt rekening gehouden met milieuaspecten, van de materiaalkeuze en productiemethode tot hoe het eindproduct naar de winkels wordt verzonden.

Design
Ook in de huidige collectie blijft Vasuma milieuvriendelijke materialen gebruiken en heeft aan sommige metalen monturen sterke kleuren toegevoegd, zoals ‘diep kalfsgroen’ en ‘wijnrood’. Lars: “Design is een gemeenschappelijk belang en wij drieën zijn nauw betrokken bij het ontwerp van elk montuur, maar Jan Vana is de hoogopgeleide ‘kunstenaar’. Steffen en ik hebben een gedeelde CEO rol, maar ik ben meer verantwoordelijk voor productie en administratie en Steffen voor marketing. We zijn ‘klusjesmannen’ en genieten van het bouwen en creëren van allerlei soorten objecten.”

Italië
Naast Italië werkt Vasuma samen met fabrieken in China en Japan. Lars: “Vasuma is geen bedrijf dat elk jaar ‘rondspringt’ om de prijzen te drukken. In plaats daarvan hechten we veel waarde aan een goede strategische relatie. Tot op de dag van vandaag werken we met dezelfde betrouwbare bedrijven en zijn goede vrienden op persoonlijk niveau.”

Brilslang
Elk model heeft de naam van een slang. De nieuwe namen zijn: Amami, Jimuguri, Mulga, Bevel, File, Titanboa, Thread, Pine en Anguis. Lars: “Het algemene thema voor de collectie is gebaseerd op hoe het kind vroeger met een bril opgroeide. Het hebben van een bril betekende dat je voor de gek werd gehouden en dat pestkoppen je ’glasögonorm’ oftewel ‘brilslang’ noemden. Vasuma heeft daarom elke stijl vernoemd naar een slang om elke ‘brilslang’ te eren en te laten zien dat de wraak van de brilslang er eindelijk is!

De wraak moet trouwens niet als een serieuze bedreiging worden opgevat, maar als een communicatief thema dat de meeste volwassenen zich herinneren uit hun kindertijd.”
Vasuma heeft geen kinderlijn meer. Lars: “Vroeger hadden we monturen voor kinderen en ook een specifieke collectie genaamd “Familia”, maar we besloten ons te concentreren op monturen voor volwassenen.

We hebben wel monturen gemaakt voor ‘Save the Children’ en maken nog steeds ‘Alien Eyewear’ voor een organisatie die kinderen in de buitenwijken helpt. De collectie was trouwens te groot, dus we proberen sommige lievelingen te doden en het terug te brengen tot 400 modellen: 300 optiek en 100 zon.”

Bestsellers
Veel van de monturen zijn vanaf het begin - ruim 15 jaar geleden – bestsellers. Lars: “Dit beschouwen wij als een duurzame meerwaarde. Onze bestseller is HAD. De enigszins vierkante ovale vorm lijkt een zeer goede trendtiming te zijn. Het heeft ook een vrij ongebruikelijke neusbrug en de maatvoering past bij veel gezichten 55-18-143, hoewel het mannelijke vrouwen zijn die de HAD kopen.”